Ceramika Paradyż z instalacją w przestrzeni miejskiej w Gdyni

Ceramika Paradyż otwiera nowy rozdział w działaniach na rzecz poprawy jakości i estetyki w przestrzeni miejskiej. Od wczoraj mieszkańcy i goście odwiedzający Gdynię mogą podziwiać płaskorzeźbę na budynku przy ul. Zygmunta Augusta 2. Inspiracją dla nowo powstałej instalacji były żywioły wody i wiatru, a także bliskość morza. Z kolei modułowa forma płaskorzeźby nawiązuje do stylistyki modernizmu lat 60.

Celem wspólnego projektu Ceramiki Paradyż, Traffic Design i pracowni UVMW była modernizacja budynku, który dotąd nie zwracał na siebie uwagi i niczym się nie wyróżniał. W efekcie za sprawą instalacji zarówno budynek, jak i jego najbliższa okolica zyskały zupełnie nowe oblicze. Do stworzenia płaskorzeźby wpisującej się w charakter modernistycznej Gdyni wykorzystano 128 m2 płytek Ceramiki Paradyż, które ułożone zostały modułowo w dwóch warstwach na odpowiednio przygotowanym i zaprojektowanym stelażu. Wszystkie elementy zostały odpowiednio dopasowane do projektu dzięki precyzyjnej technologii water jet, polegającej na cięciu pod wysokim ciśnieniem wodą z piaskiem kwarcowym. Na potrzeby realizacji wykonano, aż 2227 linii cięcia.

Tematem przewodnim naszego projektu są dwa żywioły: wiatr i woda. Zależało nam, aby w projekcie podkreślić bliskość morza. Uznaliśmy, że możemy przedstawić fasadę budynku jak taflę wody zdeformowaną przez wiatr. Zainspirowały nas polskie mozaiki i murale z lat 60-tych, a naszą kompozycją chcieliśmy nawiązać do historycznych realizacji, dynamicznych kształtów budujących wyimaginowane światy i przestrzenie (prace Witolda Skulicza, Witolda Cęckiewicza i Czesława Dzwigaja) – mówią twórcy z warszawskiej pracowni UVMW.

– Pragniemy, aby dzięki naszym produktom piękno, którym się otaczasz, inspirowało innych. Tak brzmi misja firmy, która dzięki takim realizacjom nabiera szczególnego znaczenia. W wyniku zaawansowania najnowszych rozwiązań technologicznych, rzemieślniczej pracy i kreatywnego podejścia powstała instalacja, która nadaje nowego charakteru budynkowi i otaczającej go okolicy. To bez wątpienia duża zasługa naszego partnera, zespołu Traffic Design, który zna miasto i jego charakterystykę oraz kreatywnego konceptu projektantów z pracowni UVMW. Zrealizowany projekt potwierdza, że współpraca firm produkcyjnych, stowarzyszeń i projektantów jest nie tylko efektywna, ale również przynosi piękne, artystyczne rezultaty – mówi Tomasz Popielawski, rzecznik prasowy Ceramiki Paradyż.

Projekt gdyńskiej mozaiki powstał w ramach festiwalu Biennale Traffic Design, który w tym roku odbywa się już po raz 8. Program wydarzenia jest tworzony w oparciu o rekomendacje z badań potrzeb mieszkańców Gdyni tj. wprowadzanie eleganckiego detalu architektonicznego, odnawianie elewacji czy porządkowanie przestrzeni publicznej. Wzorem poprzednich lat do obecnej edycji festiwalu zaproszono wiodących polskich projektantów i studia projektowe m.in. Oskara Ziętę i Threedotstype, Studio UVMW czy Studio Syfon. Działania artystyczne uzupełnia program wydarzeń okołofestiwalowych: debata, prezentacje, warsztaty, gra miejska, wernisaże, sekretne pokazy filmowe, spotkania z twórcami.

Tworząc kolejne realizacje sięgamy po nowe dla nas technologie, także te, które kiedyś były popularne, a dziś rzadko są stosowane przy tworzeniu sztuki w przestrzeni publicznej. Rzeźba architektoniczna projektu warszawskiego studia UVMW na jednym z gdyńskich budynków została wykonana z użyciem gresu Tecniq Mat Bianco firmy Ceramika Paradyż. Ważne dla nas było nie tylko wsparcie produktowe, ale także technologiczne. Dzięki fachowcom z fabryki Ceramiki Paradyż projektanci i kurator Biennale mogli dopracować wizję rzeźby, która przez wiele lat będzie zdobiła jedną z gdyńskich ulic. Możemy dziś śmiało powiedzieć, że współpraca z firmą Ceramika Paradyż była dla nas i dla naszych artystów niezwykła ze względu na możliwość poznania procesu powstawania materiałów i pełne wsparcie przy powstawaniu naszej realizacji. W tym sensie traktujemy Ceramikę Paradyż i jej pracowników jako współautorów i twórców sztuki w przestrzeni publicznej – mówi Monika Domańska, Stowarzyszenie Traffic Design.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *