Jak układać nawierzchnię z kostki brukowej na pochyłości

Układanie kostki brukowej podlega powszechnie znanym standardom. Kiedy jednak układana nawierzchnia znajduje się na pochyłości, trzeba podczas prac pamiętać o kilku dodatkowych elementach.

Zarówno ścieżkę jak i podjazd przeznaczony dla ruchu kołowego wykonuje się w zasadzie tak samo. Bardzo starannie należy wykonać podbudowę. Dla uniknięcia błędów przydaje się też projekt, który powinien zawierać szczegółowe parametry podjazdu – nachylenie, przełamania na początku i końcu (ich długość i nachylenie), długość wypłaszczenia i lokalizację odwodnienia.

Niezależnie od rodzaju zastosowanej kostki na podjazdach powinna ona być układana pod kątem 45° do kierunku jazdy – takie ułożenie znacząco poprawi stabilność pokrycia. Dodatkowym atutem będzie tu również zmniejszenie hałasu powodowanego przez przejeżdżający pojazd. Nie jest to konieczne przy ścieżkach przeznaczonych wyłącznie dla ruchu pieszego, ale ze względu na stabilność konstrukcji warto rozważyć taki zabieg i w tym przypadku.

Co do samej kostki – przeznaczona do pokrycia podjazdu czy nachylonej ścieżki nie może być zbyt śliska. W wypadku podjazdu do garażu znajdującego się poniżej poziomu gruntu warto przemyśleć wykonanie pasa środkowego i bocznych z kostki ażurowej – znacznie zmniejszy to ilość wody, którą będzie musiało odprowadzić odwodnienie liniowe.

***

Podsumujmy:
Po pierwsze podbudowa dostosowana do rodzaju gruntu i planowanego obciążenia, wykonana zgodnie ze sztuką budowlaną.
Po drugie projekt zawierający informacje dla wykonawcy: wielkość nachylenie, długość i nachylenie przełamania na początku i końcu, długość wypłaszczenia i lokalizację odwodnienia.
Po trzecie nieśliska kostka układana pod kątem 45°.

Przekrój przez podjazd do garażu usytuowanego poniżej poziomu gruntu. Jeśli na działce jest wystarczająca ilość miejsca – warto zamiast wysokich murów oporowych stosować skarpy o stoku na tyle łagodnym, aby nie zwiększały niebezpieczeństwa upadku (rys. Buszrem).

1. Odwodnienie liniowe
2. Zmniejszenie spadku (przełamanie) przy końcu pochylni. Zwykle ma kąt nachylenia dwukrotnie mniejszy niż główna część zjazdu.
3. Główna część zjazdu pokryta kostką brukową pod kątem 45° do kierunku zjazdu.
4. Zmniejszenie spadku na początku pochylni.
5. Wypłaszczenie przed wjazdem do garażu. Powinno mieć niewielki spadek od bramy garażowej do odwodnienia.
6. Krawężnik stanowiący niewielki murek oporowy. Ważne jest jego właściwe fundamentowanie.
7. Wyprofilowanie terenu za pomocą skarpy.

fot./rys. Buszrem

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *